Het is nooit te laat om herinneringen te maken

Het is nooit te laat om herinneringen te maken

In de eerste helft van 2016 heeft Candy Kok, student International Lifestyle Studies, haar scriptie geschreven bij Active Ageing Nederland. In die periode heeft ze voor woonzorgcentrum Klingelpoort in Arnhem een concept ontwikkeld om senioren aan het bewegen te krijgen en te houden. Het eindresultaat is buitengewoon geslaagd en interessant voor zorgcentra in heel Nederland. Hieronder leest u een kort verslag door Candy. Wilt u meer informatie? Onder het artikel vindt u haar contactgegevens!

“Hi! Ik ben Candy Kok en heb International Lifestyle Studies in Tilburg gestudeerd. De studie leert ons om de wensen en behoeften van consumentengroepen te herkennen en te analyseren, maar ook om trendonderzoek te doen om daarna creatieve en haalbare concepten te ontwikkelen die de kwaliteit van leven verbeteren.

Ik heb mijn scriptie bij Active Ageing gedaan in de periode van februari tot juni 2016. Mijn onderzoeksvraag vanuit Active Ageing: ‘Waarom bewegen senioren in woonzorgcentrum Klingelpoort weinig?’ Woonzorgcentrum Klingelpoort is gevestigd in Arnhem. Dit onderzoek richt zich op woonzorgcentrum Klingelpoort, omdat deze senioren ZZP twee, drie of vier hebben. Dit betekent dat ze lichamelijk beperkt zijn, maar geen cognitieve problemen hebben. De meeste zijn dus mobiel genoeg en in staat om gezond te bewegen. Klingelpoort telt 24 zorgappartementen en even zoveel bewoners.

Doelgroeponderzoek

In de eerste twee maanden heb ik onderzoek gedaan naar senioren. Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep? Tijdens de analysefase ben ik erachter gekomen dat senioren elkaar niet voldoende kennen om samen aan activiteiten mee te doen. Ik heb bij acht bewoners een halfgestructureerd interview uitgevoerd. Met doortastende vragen kon ik de waarden en motieven van de doelgroep over gezond bewegen blootleggen. Vooral met doorvragen naar de achterliggende gedachten en door waarom-vragen te stellen komt de kern van de waarheid naar boven. Uiteindelijk constateerde ik dat er nog een probleem vóór het probleem was, waar ik eerst de focus op moest leggen. En dat is eerst het sociaal contact verbeteren. Senioren komen in zorginstellingen terecht voor zorg en omdat ze lichamelijke beperkingen hebben. Door elkaar beter te leren kennen, zorgt het voor een goede sfeer onderling.

De focus lag vervolgens niet meer op gezond bewegen, maar op sociaal contact. Door een concept te ontwikkelen voor de senioren waarbij het sociaal contact onderling wordt bevorderd, zullen zij sneller geneigd zijn om gezonder te bewegen.

Lvbk-model

Vooral het doelgroeponderzoek, waarbij ik kwalitatief onderzoek heb uitgevoerd was interessant om mee verder te gaan. Hierbij heb ik een eigen mentaliteitsmodel ontwikkeld om twee mentaliteitsgroepen aan te duiden in het verdere onderzoek. Een mentaliteitsgroep is een onderdeel van de doelgroep. De personen in de mentaliteitsgroep delen dezelfde waarden, behoeften, levensstijl en interesses ongeacht de leeftijd. Vervolgens heb ik vier typen leefwerelden en vier typen beweegpersonen ontwikkeld. Op basis van de leefwerelden en beweegpersonen is een nieuw model ontwikkeld waarbij de twee modellen aan elkaar gekoppeld zijn: het LBVK-model (leefwerelden en beweegpersonen voor Klingelpoort). Hieronder ziet u een afbeelding van dit model.

(artikel gaat verder onder de afbeelding)

LVBK-model

Dubbelklik

Het concept Dubbelklik is uiteindelijk ontwikkeld door rekening te houden met bepaalde factoren, zoals de wensen en behoeften van senioren, het budget van woonzorgcentrum Klingelpoort en de trends die invloed hebben op deze doelgroep. Dubbelklik is een concept waarbij één senior de kans krijgt foto’s te maken in en rondom het gebouw onder begeleiding van een vrijwilliger. Door de senioren een fotocamera mee te geven, geeft het hen verantwoordelijkheid én worden ze gemotiveerd om uit hun kamer te komen. De senior mag zelf bepalen waar hij naartoe gaat om foto’s te maken. Na één week worden de foto’s op een groot scherm getoond en besproken met de rest van de bewoners. Elk kwartaal worden de tien beste en mooiste foto’s afgedrukt en in een fotolijstje opgehangen in het atrium.

Door erop los te klikken met de camera, maken de senioren nieuwe herinneringen aan. Door deze herinneringen met elkaar te delen zal er een klik ontstaan tussen de senioren onderling: Dubbelklik dus!

Tips voor u

Merkt u ook dat senioren in uw omgeving of in uw organisatie te weinig bewegen, kijk dan niet alleen naar manieren om ze aan het bewegen te krijgen. Luister naar de senioren en probeer zo de oorzaak te achterhalen waarom ze niet willen bewegen. Pak dit probleem bij de bron aan.

Nieuwsgierig naar meer projecten en onderzoeken? Bekijk mijn portfolio op www.trendsandconcepting.com. Voor vragen en of opmerkingen kunt u mij contacteren via: candy@trendsandconcepting.com of  bel naar 06 294 82 232.”

website: Netcreators