IDS Nederland nieuwe hoofdpartner van Active Ageing Nederland

IDS Nederland nieuwe hoofdpartner van Active Ageing Nederland

Communicatie met miljoenen consumenten via wachtkamer

IDS Nederland, een onafhankelijke organisatie die is gespecialiseerd in voorlichting over gezondheid, is onlangs hoofdpartner geworden van het kennisplatform van Active Ageing Nederland. Via de wachtkamers van o.a. huisartsen, fysiotherapeuten en apotheken bereikt IDS Nederland jaarlijks miljoenen consumenten. Een aanzienlijk deel van deze groep bestaat uit 50-plussers.

Peter Smit, directeur van Active Ageing Nederland, is enthousiast over de samenwerking met IDS Nederland. “Het is een zeer professionele organisatie die al ruim zevenentwintig jaar wachtkamers voorziet van brochures en posters over thema’s als gezondheid en leefstijl. Het grote bereik via wachtkamers is interessant voor Active Ageing Nederland en voor veel andere partijen die bij ons netwerk zijn aangesloten. Alleen al via de wachtkamers van huisartsen bereikt IDS Nederland op jaarbasis meer dan elf miljoen Nederlanders. Wij maken graag gebruik van dit communicatiekanaal.”

Nieuw magazine

Active Ageing Nederland en IDS Nederland gaan gezamenlijk de mogelijkheden onderzoeken om in 2017 een nieuw magazine in de markt te zetten. De distributie van dit magazine, dat onder meer in het teken zal staan van gezondheid, leefstijl en langer zelfstandig wonen, vindt plaats via de wachtkamers en via kanalen van Active Ageing Nederland. Het is de bedoeling dat het magazine twee keer per jaar gaat verschijnen in een oplage van minimaal 150.000 exemplaren.

“Consumenten kunnen het magazine in de wachtkamers lezen of mee naar huis nemen. Dit is interessant voor bedrijven en organisaties die de doelgroep van 49 jaar en ouder willen bereiken. Via de samenwerking met IDS Nederland zal het magazine een plek krijgen in het Wachtkamer Informatie Display in de wachtkamers van 2.500 huisartsen, 1.000 apotheken en 1.500 fysiotherapeuten en eventueel twee keer per jaar bij alle huisartsen- en apotheken in Nederland.”

Dialoog

De missie van IDS Nederland is het ondersteunen van de dagelijkse dialoog tussen patiënten en professionals die werkzaam zijn in de gezondheidszorg. Daarbij ligt het accent op onder meer preventie, voorlichting, behandelmethodes en het herkennen van ziektesymptomen. Daarnaast verzorgt IDS Nederland ook gezondheidscampagnes en educatieve programma’s. Dit doet de organisatie in samenwerking met meer dan 8.000 zorgprofessionals.

IDS Nederland werkt samen met o.a. het RIVM, de Hartstichting, het ministerie van VWS, Philips, Procter & Gamble en Unilever.

IDS Nederland voorziet de wachtkamers al jaren van brochures en posters en sinds 2016 een Digitaal Informatie Systeem (D-IDS) heeft geïntroduceerd. Met D-IDS heeft de Healthcare Professional een geavanceerd patiënten informatiesysteem dat praktijkinformatie, up-to-date gezondheidsinformatie, en voorlichting biedt.
Het aanbieden van communicatiemiddelen in wachtkamers heeft een groot aantal pluspunten:

  • informatie in de wachtkamer heeft een hoge betrouwbaarheid bij de patiënt.
  • de bezoeker staat hier open voor medische of gezondheid gerelateerde informatie.
  • de bezoeker heeft tijd om informatie tot zich te nemen, de gemiddelde wachttijd bij huisartsen is 25 minuten.
  • 33% van de patiënten bespreekt de informatie van een campagne met de zorgprofessional.
  • de meeste patiënten in de wachtkamer zijn vrouwen tussen de 25 en 54 jaar: de ‘gatekeepers’ van de familie. Via haar bereik je niet alleen het gezin, maar ook overige familieleden en vrienden.
  • de patiënt kiest er bewust voor om informatie mee te nemen en/ of te bespreken tijdens het consult met hun zorgprofessional.
  • uit recent onderzoek van IDS blijkt dat de zorgprofessionals een brochure de meest waardevolle manier vinden van communicatie met hun patiënten in de wachtkamer.
  • Een brochure wordt, in tegenstelling tot een webpagina, vaak van begin tot eind volledig gelezen.
  • Een brochure in de wachtkamer is een zeer effectieve manier om patiënten naar websites te (bege)leiden en vormt mede hierdoor een belangrijk onderdeel van een effectieve marketingmix.

IDS Nederland bereikt met haar unieke Wachtkamer Informatie Systeem (WIS) alleen al via de wachtkamers van huisartsen een potentieel van ruim 11 miljoen consumenten per jaar. IDS Nederland heeft een eigen buitendienst die de communicatiemiddelen distribueert. Deze medewerkers hebben een lange relatie met de zorgprofessionals en de zorglocaties opgebouwd.

 Diensten

Hieronder wordt een aantal diensten van IDS Nederland nader belicht.

Brochures:  binnen haar netwerk plaatst IDS Nederland brochures in het Wachtkamer Informatie Systeem (WIS Display) bij huisartsen (2.500), apotheken (1.000) en fysiotherapeuten (1.500).

Posters op Digitale Wachtkamerschermen: IDS Nederland heeft een Digitaal Informatie Systeem  voor de wachtkamer geïntroduceerd. Dit is een geavanceerd informatiesysteem dat praktijkinformatie, gezondheidsinformatie en voorlichting combineert en de wachttijd verzacht.

IDS Nederland biedt graag een plaats aan op Praktijkfolders.nl. Dit is de website waar de arts zijn informatie haalt en de brochure gratis kan (na)bestellen. Ook zal IDS Nederland na de campagne de resultaten van de bestellingen analyseren en presenteren.

De buitendienst van IDS Nederland kan een informatiebrief of -pakket persoonlijk overhandigen aan de zorgprofessional. Hiermee informeert IDS Nederland de zorgprofessional over de campagne, zodat hij of zij voorbereid is op de dialoog die op gang komt door de campagne en ook vragen kan beantwoorden.

website: Netcreators