LUMC start screening oudere patiënt op spoedeisende hulp

LUMC start screening oudere patiënt op spoedeisende hulp

Per 1 maart start het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) met de screening van oudere patiënten op de Spoedeisende Hulp (SEH). Doel hiervan is om meer directe en gepersonaliseerde zorg aan te bieden aan deze groep patiënten. ‘Het screeningprogramma helpt onze zorgprofessionals om optimale zorg te leveren’, zegt Anja Booijen, SEH-verpleegkundige.

Kwetsbaarheid

Acuut zieke ouderen lopen een groter risico dan jongere patiënten op een moeizaam herstel of verlies van zelfredzaamheid. ‘Bovendien kunnen bepaalde ziektes bij ouderen andere symptomen geven’, vertelt arts-onderzoeker Laura Blomaard. ‘Bloeddrukwaardes die voor een jongere patiënt goed zijn, kunnen bij ouderen een alarmsignaal zijn. Zorgverleners zijn zich niet altijd bewust van deze verschillen, daarom is er in de aanloop naar de start van de screening een uitgebreid onderwijsprogramma opgezet.’

Persoonlijk behandelplan

De APOP-studie (Acuut Presenterende Oudere Patiënt) begon in 2016 als samenwerkingspilot tussen de Interne Geneeskunde – sectie acute, sectie ouderengeneeskunde en de Spoedeisende Hulp. ‘In die tijd hebben we meer dan 2.500 oudere patiënten die de SEH van het LUMC, Alrijne, HMC Bronovo en Erasmus MC hebben bezocht, een jaar lang gevolgd. Met behulp van deze informatie hebben we de APOP-screener ontwikkeld’, aldus Simon Mooijaart, internist-ouderengeneeskunde.

Door de APOP-screening krijgen kwetsbare oudere patiënten speciale aandacht vanaf het moment dat ze op SEH komen. ‘Door rekening te houden met kwetsbaarheden van onze patiënten kunnen artsen en verpleegkundigen zo nodig een persoonlijk behandelplan maken”, vertelt Jacinta Lucke, spoedeisende hulp arts in opleiding. Booijen vult aan; ’Het screenen kost twee minuten per patiënt, een kleine investering voor een grote kans op verbetering van de kwaliteit van zorg.

Veilig terug naar thuissituatie

De APOP-screener kijkt naast kwetsbaarheid ook naar geheugenproblemen van oudere patiënten. ‘Aan de buitenkant kan je niet zien wat een patiënt allemaal onthoudt en of de instructies die wij geven daadwerkelijk nageleefd worden’, vertelt Booijen, verpleegkundige op de Spoedeisende Hulp. ‘Zo ondersteunde ik eens een 87-jarige man. Hij kreeg meerdere instructies in verband met zijn gebroken arm. Op het laatst vroeg ik of hij wist welk jaar het was. 1952 antwoordde hij.’ In hoeverre onthoudt zo iemand dan de instructies en medicijnvoorschriften? ‘Als verpleegkundigen kunnen wij in die gevallen door korte interventies ervoor zorgen dat iemand veilig naar zijn thuissituatie terug kan keren’, voegt Booijen toe.

Huisarts en apotheek ingelicht

Bij kwetsbare oudere patiënten die naar huis gaan wordt de huisarts per brief automatisch ingelicht met daarin specifieke informatie over de patiënt. Laura Blomaard, arts-onderzoeker: ‘Om optimale nazorg te bieden bellen verpleegkundigen van de Spoedeisende Hulp alle kwetsbare ouderen die terug naar huis zijn gegaan de volgende dag terug. Dan wordt gekeken of de patiënt de ontslaginstructies heeft begrepen en of er thuis problemen zijn.’

[LUMC/Foto: Pixabay]

website: Netcreators