Ouderen eten te weinig eiwitrijke voedingsmiddelen

Ouderen eten te weinig eiwitrijke voedingsmiddelen

Heeft u ‘s morgens genoeg aan een beschuitje met jam? Dan is de kans groot dat u te weinig eiwit binnen krijgt. En dat terwijl eiwit, samen met krachttraining, onmisbaar is voor senioren die hun spiermassa willen behouden.

Door: Prof. Dr. ir. Lisette de Groot

Prof. dr. ir. Lisette de Groot, hoogleraar Voeding van de Oudere Mens aan Wageningen UR en ambassadeur van Active Ageing Nederland. Om de maand schrijft zij een blog voor Active Ageing Nederland, gebundeld op deze pagina. Meer weten over voedingsonderzoek bij ouderen, en de vertaling ervan naar interventieprogramma’s? Neem contact op via healthyageing@wur.nl.

De een krijgt zwembandjes, de ander fietst niet meer zo hard als vroeger. Niemand ontkomt eraan: ergens tussen het dertigste en vijftigste levensjaar begint de spiermassa af te nemen, elke tien jaar met 3-8 procent.

Wie voldoende eiwit eet en genoeg beweegt – vooral krachttraining is effectief – kan dit proces afremmen, zo blijkt uit onderzoek. De huidige aanbeveling voor senioren is om elke dag 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht aan eiwit te eten. Voor een vrouw van 65 kilo komt dat neer op zo’n vier porties zuivel, twee plakken kaas (40 gram), een portie vis, vlees of peulvruchten en drie tot vier volkoren boterhammen. In de onderzoekswereld gaan stemmen op om de aanbeveling te verhogen naar 1,2-1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht, dus ongeveer twee keer zoveel.

Ontbijt

Een op de tien thuiswonende ouderen – en zelfs een op de drie ouderen in verpleeghuizen – haalt de huidige aanbeveling van 0,8 gram niet, zo blijkt uit onderzoek van Michael Tieland en zijn collega’s van Wageningen University & Research en de Universiteit Maastricht. Ze constateerden dat mensen vooral tijdens het ontbijt te weinig eiwit binnen kregen. De onderzoekers schreven er een paper over, gepubliceerd in het European Journal of Clinical Nutrition.

Eiwitbronnen

In een vervolgstudie zette Tieland de belangrijkste eiwitbronnen voor ouderen op een rijtje: brood, kaas, melk(producten), vlees en eieren. Ze zagen dat tijdens ontbijt en lunch plantaardige eiwitten de overhand hadden, en tijdens het avondeten dierlijke eiwitten. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen vorig jaar in het wetenschappelijke vakblad Nutrients.

Eiwitverrijking

Ik zie als voedingsonderzoeker veel mogelijkheden voor een betere eiwitvoorziening voor ouderen. De markt is volop in beweging. Diverse voedingsmiddelenfabrikanten werken aan eiwitverrijkte producten, zoals dranken, maaltijden en snacks. Tegelijkertijd vindt veel onderzoek plaats naar duurzaam gebruik van bestaande en nieuwe eiwitbronnen – een onderwerp dat centraal staat tijdens het IPOP congres Protein for Life dat we in oktober in Wageningen organiseren.

Zelf kunt u als oudere ook één en ander doen. Kies tijdens ontbijt, lunch en avondeten bewust voor eiwitrijke producten, zoals kwark, yoghurt, kipfilet of pindakaas. Bent u een kleine eter? Neem halverwege de ochtend of middag een eiwitrijk tussendoortje, zoals een blokje 20-pluskaas of een handvol nootjes. Dan komt het met uw eiwitinname wel goed.

Meer weten over onderzoek naar voeding, eiwit en ouderen? Neem contact met ons op via healthyageing@wur.nl.

Prof. Dr. ir. Lisette de Groot, hoogleraar Voeding van de Oudere Mens, Wageningen University & Research

website: Netcreators